Když v zimě nasedneme do auta, jako první zapneme topení. Ačkoli většina z nás chce mít co nejrychleji pocit tepla, skutečnost je taková, že nadměrné teplo může mít negativní vliv na řízení. Proto je důležité udržovat teplotu topení v autě ve správném rozmezí, abyste si zajistili pohodlí, ale i ostražitost a bezpečnost při řízení.
Podle odborníků z Car Clubu je nejdoporučovanější teplota mezi 19 a 22 °C. Studie prokázaly, že v tomto rozmezí se řidič cítí dostatečně příjemně na to, aby zůstal bdělý a pozorný na cestu, ale nepodléhá negativním účinkům dehydratace nebo ospalosti. Tato teplota navíc pomáhá udržovat cirkulaci vzduchu v prostoru pro cestující, což pomáhá předcházet zamlžování oken.
Ideální teplota pro vytápění automobilu
Jednou z nejčastějších chyb při jízdě v zimě je udržování příliš vysoké teploty ve voze, která má působit proti chladu venku. Ačkoli se to na první pohled může zdát jako nejrychlejší a nejúčinnější řešení, může to mít řadu negativních důsledků, které přímo ovlivňují vaši schopnost řídit.
Zaprvé, nadměrné teplo v autě způsobuje pocení, které může vést k dehydrataci, a to snižuje naši obratnost a pohotovost za volantem. Nadměrné teplo může také způsobit únavu. Ospalost a únava mohou výrazně snížit naši pozornost za volantem, což ztěžuje rozpoznání potenciálních nebezpečí na silnici.
Na druhou stranu někteří řidiči raději nechávají topení na nízkém stupni nebo ho nezapínají vůbec. To má však také negativní důsledky. Když je v autě příliš chladno, může to způsobit ztuhlost našich svalů. Tato svalová ztuhlost snižuje naši schopnost rychle reagovat na jakoukoli nouzovou situaci. Studené nohy navíc ztěžují ovládání pedálů, což zvyšuje pravděpodobnost nehody.
Chlad také ovlivňuje zrakové vnímání. Když se cítíme nepohodlně a je nám zima, snižuje se naše schopnost soustředění. To znamená, že si s větší pravděpodobností nevšimneme dopravních značek, ostatních aut nebo dokonce zvířat na silnici. Stručně řečeno, jízda ve studeném autě s necitlivýma rukama a nohama může být stejně nebezpečná jako jízda v rozpáleném autě.
Ideální rozsah
Odborníci doporučují udržovat teplotu topení v autě v rozmezí 19-22 °C, aby byla zajištěna bezpečná a pohodlná jízda v zimních měsících. Vyhnutí se extrémním teplotám a chladu nám umožní lépe se soustředit na řízení.
Tato teplota navíc podporuje správnou cirkulaci vzduchu, která je nezbytná pro zabránění zamlžování skel vozu. Zamlžená okna nejenže narušují viditelnost, ale mohou také představovat vážné nebezpečí za snížené viditelnosti, jako je déšť nebo mlha.
Nebezpečí jízdy v kabátě
Ponorkový efekt je málo známý jev, ke kterému může dojít, pokud bezpečnostní pásy neodpovídají oblečení, které má řidič na sobě, zejména pokud má na sobě silné oblečení, například kabát. Termín označuje situaci, kdy v případě nárazu může tělo sklouznout pod bezpečnostní pás. K tomu dochází proto, že vrstvy oblečení brání správnému přilnutí pásu k tělu, což může mít vážné následky.
Jedním z hlavních důvodů ponorkového efektu je, že při nárazu je bezpečnostní pás navržen tak, aby udržel tělo na místě a zabránil jeho sklouznutí dopředu a způsobení vážných zranění. Pokud však bezpečnostní pás nemá správnou velikost kvůli objemnému oblečení, například kabátu, může člověk pod pásem proklouznout.
Je důležité dbát na to, aby byl bezpečnostní pás umístěn přes boky, a ne přes břicho. Pokud máte na sobě silný kabát, v ideálním případě si jej před zapnutím pásu sundejte nebo se ujistěte, že pás těsně obepíná vaše tělo. Pokud si kabát nemůžete sundat, ujistěte se, že je pás zapnutý co nejtěsněji, a to i přes oblečení.
Závěrem lze říci, že podjíždění je riziko, které by řidiči ani spolujezdci neměli brát na lehkou váhu, zejména pokud mají na sobě objemné oblečení, jako je kabát nebo silná bunda. Bezpečnostní pásy sice hrají zásadní roli při záchraně životů, jejich účinnost však závisí na jejich správném umístění a nošení oblečení, které narušuje jejich funkci, může výrazně zvýšit riziko vážného zranění. Správné připoutání bezpečnostními pásy je nesmírně důležité.